Wydawca treści Wydawca treści

Monitoring lasów HCVF w latach 2014-2022

Nadleśnictwo prowadzi stały monitoring stanu lasów HCVF poprzez prowadzenie rejestru działań gospodarczych oraz szkód biotycznych i abiotycznych. W latach 2014-2019 tak jak w latach ubiegłych , prowadzona gospodarka leśna nie wpłynęła negatywnie na stan lasów HCVF .Nie zaistniały szkody biotyczne i abiotyczne mające wpływ na wartości warunkujące uznanie tych lasów za lasy o szczególnych walorach przyrodniczych. 

Poniżej umieszczone zostały załączniki przedstawiające zestawienie działań gospodarczych w latach 2014-2020 w lasach HCVF.

Ze szczegółowym wykazem można zapoznać się w siedzibie Nadleśnictwa Bolesławiec.

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2014 r.

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2015 r. - zestawienie powierzchniowe

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2016 r. - zestawienie powierzchniowe     WYKRES

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2017 r.-zestawienie powierzchniowe       WYKRES

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2018 r. - zestawienie powierzchniowe     WYKRES

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2019r. - zestawienie powierzchniowe      WYKRES

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2020r.- zestawienie powierzchniowe       WYKRES

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2021r.- zestawienie powierzchniowe

Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2022r. oraz szkody biotyczne i abiotyczne


Lasy HCVF

Lasy o szczególnych walorach przyrodniczych HCVF(High Conservation Value Forests) wyznaczone w Nadleśnictwie Bolesławiec:
 HCVF 1 - lasy posiadające globalne, regionalne lub narodowe znaczenie pod względem koncentracji  wartości biologicznych, do których zaliczono:

1.1- obszary na których w obowiązujących planach ochrony bądź w zadaniach ochronnych nie przewiduje się wykonywanie żadnych zabiegów ochronnych - rezerwaty i Parki Narodowe,

1.2 - ostoje zagrożonych i ginących gatunków - (do tej kategorii zaliczono ostoje takich ptaków jak bocian czarny czy bielik),

  • HCVF 2 -kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej,
  •  HCVF 3 -obszary obejmujące rzadkie, ginące lub zagrożone ekosystemy, w podziale na:

3.1- ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej:  do kategorii tych lasów zaliczono typy siedlisk z załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory uznane za siedliska priorytetowe takie jak bory chrobotkowe, borealna świerczyny bagienne czy bory bagienne typowe;

3.2 -  ekosystemy rzadkie i zagrożone w skali Europy, lecz w Polsce pospolitsze, występujące wielkoobszarowo stanowiące ważne obszary gospodarki leśnej: do kategorii tych lasów zaliczono typy siedlisk z załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r.w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, takie jak grądy i łęgi,

  •    HCVF 4- lasy pełniące funkcje w sytuacjach krytycznych, do których zaliczono:

4.1. lasy wodochronne zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej;

4.2   lasy glebochronne zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska , Zasobów  Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r.w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej;

  • HCVF 6 -lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnych społeczności; lasy tej kategorii wyznaczono na podstawie wyników konsultacji społecznych. Kategorię tą ustalano w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gminy.

Nadleśnictwo prowadzi stały monitoring stanu lasów HCVF poprzez prowadzenie rejestru działań gospodarczych oraz szkód biotycznych i abiotycznych. W latach 2014-2017 , tak jak w latach ubiegłych , prowadzona gospodarka leśna nie wpłynęła negatywnie na stan lasów HCVF  i nie zaistniały szkody biotyczne i abiotyczne mające wpływ na wartości warunkujące uznanie tych lasów za lasy o szczególnych walorach przyrodniczych.

 


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"

,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"

Nasze Nadleśnictwo bierze udział w projekcie „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi  i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"

Projekt realizowany  jest w ramach  priorytetu III ,,Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska" i prowadzony

w ramach Programu Operacyjnego ,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu

Spójności Unii Europejskiej.

Umowa o dofinansowanie nr POIS.03.01.00-00-003/09-00 dla projektu została zawarta w dniu 09.06.2010 r. pomiędzy Państwowym

Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach projektu w naszym nadleśnictwie zrealizowano następujące działania:

1.Budowa zbiornika  małej retencji  w leśnictwie Osieczów w oddz. 295"

2. Budowa zbiornika  małej retencji  w leśnictwie Jeziory w oddz. 19"

3. Budowa zbiornika  małej retencji w leśnictwie Osieczów w oddz. 282, 283"   

4. Budowa zbiornika  małej retencji w leśnictwie Osieczów w oddz. 267"

5. Budowa zbiornika  małej retencji w leśnictwie Osieczów, oddz. 268

Łączne możliwości retencyjne  wybudowanych zbiorników: 50 891 m3

W ramach kontynuacji  projektu w naszym nadleśnictwie planowane są następujące działania:

1. Budowa zbiornika  małej retencji w leśnictwie Daniel w oddz. 141 wraz z rowem doprowadzającym.

2. Budowa zbiornika  małej retencji na Szkółce leśnej w Osieczowie.

3.  Odtworzenie zbiornika  małej retencji w leśnictwie Bolesławiec oddz. 516 j.

Łączna możliwości retencyjne w zbiornikach pozostałych do wybudowania:19 890 m3

Szczegółowe informacje związane z projektem można znaleźć na stronie internetowej Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych,

które z ramienia Lasów Państwowych koordynuje projekt.