Wydawca treści
Monitoring lasów HCVF w latach 2014-2022
Nadleśnictwo prowadzi stały monitoring stanu lasów HCVF poprzez prowadzenie rejestru działań gospodarczych oraz szkód biotycznych i abiotycznych. W latach 2014-2019 tak jak w latach ubiegłych , prowadzona gospodarka leśna nie wpłynęła negatywnie na stan lasów HCVF .Nie zaistniały szkody biotyczne i abiotyczne mające wpływ na wartości warunkujące uznanie tych lasów za lasy o szczególnych walorach przyrodniczych.
Poniżej umieszczone zostały załączniki przedstawiające zestawienie działań gospodarczych w latach 2014-2020 w lasach HCVF.
Ze szczegółowym wykazem można zapoznać się w siedzibie Nadleśnictwa Bolesławiec.
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2014 r.
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2015 r. - zestawienie powierzchniowe
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2016 r. - zestawienie powierzchniowe WYKRES
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2017 r.-zestawienie powierzchniowe WYKRES
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2018 r. - zestawienie powierzchniowe WYKRES
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2019r. - zestawienie powierzchniowe WYKRES
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2020r.- zestawienie powierzchniowe WYKRES
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2021r.- zestawienie powierzchniowe
Zadania gospodarcze w lasach HCVF w 2022r. oraz szkody biotyczne i abiotyczne
Lasy HCVF
Lasy o szczególnych walorach przyrodniczych HCVF(High Conservation Value Forests) wyznaczone w Nadleśnictwie Bolesławiec:
HCVF 1 - lasy posiadające globalne, regionalne lub narodowe znaczenie pod względem koncentracji wartości biologicznych, do których zaliczono:
1.1- obszary na których w obowiązujących planach ochrony bądź w zadaniach ochronnych nie przewiduje się wykonywanie żadnych zabiegów ochronnych - rezerwaty i Parki Narodowe,
1.2 - ostoje zagrożonych i ginących gatunków - (do tej kategorii zaliczono ostoje takich ptaków jak bocian czarny czy bielik),
- HCVF 2 -kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej,
- HCVF 3 -obszary obejmujące rzadkie, ginące lub zagrożone ekosystemy, w podziale na:
3.1- ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej: do kategorii tych lasów zaliczono typy siedlisk z załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory uznane za siedliska priorytetowe takie jak bory chrobotkowe, borealna świerczyny bagienne czy bory bagienne typowe;
3.2 - ekosystemy rzadkie i zagrożone w skali Europy, lecz w Polsce pospolitsze, występujące wielkoobszarowo stanowiące ważne obszary gospodarki leśnej: do kategorii tych lasów zaliczono typy siedlisk z załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r.w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, takie jak grądy i łęgi,
- HCVF 4- lasy pełniące funkcje w sytuacjach krytycznych, do których zaliczono:
4.1. lasy wodochronne zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej;
4.2 lasy glebochronne zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Ochrony Środowiska , Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r.w sprawie szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich gospodarki leśnej;
- HCVF 6 -lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnych społeczności; lasy tej kategorii wyznaczono na podstawie wyników konsultacji społecznych. Kategorię tą ustalano w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gminy.
Nadleśnictwo prowadzi stały monitoring stanu lasów HCVF poprzez prowadzenie rejestru działań gospodarczych oraz szkód biotycznych i abiotycznych. W latach 2014-2017 , tak jak w latach ubiegłych , prowadzona gospodarka leśna nie wpłynęła negatywnie na stan lasów HCVF i nie zaistniały szkody biotyczne i abiotyczne mające wpływ na wartości warunkujące uznanie tych lasów za lasy o szczególnych walorach przyrodniczych.
Najnowsze aktualności
Polecane artykuły
,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"
,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"
Nasze Nadleśnictwo bierze udział w projekcie „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych"
Projekt realizowany jest w ramach priorytetu III ,,Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska" i prowadzony
w ramach Programu Operacyjnego ,,Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu
Spójności Unii Europejskiej.
Umowa o dofinansowanie nr POIS.03.01.00-00-003/09-00 dla projektu została zawarta w dniu 09.06.2010 r. pomiędzy Państwowym
Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe, a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach projektu w naszym nadleśnictwie zrealizowano następujące działania:
1.Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Osieczów w oddz. 295"
2. Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Jeziory w oddz. 19"
3. Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Osieczów w oddz. 282, 283"
4. Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Osieczów w oddz. 267"
5. Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Osieczów, oddz. 268
Łączne możliwości retencyjne wybudowanych zbiorników: 50 891 m3
W ramach kontynuacji projektu w naszym nadleśnictwie planowane są następujące działania:
1. Budowa zbiornika małej retencji w leśnictwie Daniel w oddz. 141 wraz z rowem doprowadzającym.
2. Budowa zbiornika małej retencji na Szkółce leśnej w Osieczowie.
3. Odtworzenie zbiornika małej retencji w leśnictwie Bolesławiec oddz. 516 j.
Łączna możliwości retencyjne w zbiornikach pozostałych do wybudowania:19 890 m3
Szczegółowe informacje związane z projektem można znaleźć na stronie internetowej Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych,
które z ramienia Lasów Państwowych koordynuje projekt.